Cordoba 2H1M – Bahagian 2: Hostal Alcazar Review

Ini adalah sambungan dari post Cordoba 2H1M – Bahagian 1: Stesen Bas Cordoba. Lepas kami turun dari bas 05, di hentian bas Glorieta Media Luna, kami jalan kaki pusing2 cari Hostal Alcazar. 

Sebenarnya masa pertama kali sampai, memang rasa jauh sangat hostal ni dari hentian bas ni. Tapi sebenarnya tak..jalan lurus je macam peta tu..tapi tulah, masih lemah penggunaan GPS. Biasa ikut GPS suami je..haha. 

Kali ni kita pulak jadi GPS untuk orang. Lama dah akak tak buat keja guide2 ni. Masa kat Korea dulu cekap..hahaha. Ye lah, kampung kedua mana taknya. :)


Inilah rupa Hostal Alcazar dari luar. Hostal ini terbahagi kepada dua bahagian, kiri dan kanan. Tak silap paham saya sebelah kiri untuk tetamu yang menyewa lama. Kami duduk yang sebelah kanan. Yang sewa kejap2 je. 

Masa kami sampai ni dalam pukul 6.15 petang. Tuan hostal ni dah berumur macam atuk2 kita dan sangat peramah. Lupa pulak nak tanya nama dia tapi bila saya cek dekat Gugel, nama dia Fernando. 

Bila saya cuba borak2 dengan dia dalam bahasa Sepanyol, bukan kepalang gembira dia. Dia tanya kawan saya tak boleh cakap Sepanyol ke? Saya kata tak. Jadinya saya je la berbasi2 dengan dia. 


Ada hasil juga berbasi2 dengan tuan rumah ni. Macam saya katakan yang bilik kami ni shared bathroom masa saya booking tapi lepas saya borak2 dengan dia, terus dia bagi bilik dengan attached bathroom tanpa extra charge pun. 

Alhamdulillah. Bilik kami biasa2 saja. Lebih kurang macam bilik kami di Hostal Pension Catedral di Sevilla. Cuma di sana shared bathroom dan tanpa aircond. Bilik ni saya tak ingat ada aircond ke tak. Tapi masa tu seingat saya waktu malam tak panas la masa kami tidur. 

Hostal ni saya pilih sebab faktor lokasi dia. Dekat sangat dengan Masjid Cordoba (Mezquita Catedral Cordoba) cuma 6 minit je. 

Lagi satu pun dekat dengan Jambatan Romano yang cantik. Sebenarnya Cordoba kalau dapat pergi seberang Jambatan Romano ni pun cantik juga. Sebab saya pernah pergi kawasan situ masa tahun 2013 dulu.


Tapi kali ni saya skip lah..sebab kami pun tak banyak masa dan stail jalan2 kami kali ni tak rushing sangat. Pukul 10 pagi baru keluar hostal..hehe. 

Saya perasan masa muda jelita dulu, heheh..pukul 7 pagi dah boleh keluar dari hostal atau guesthouse untuk jalan2..tapi bila dah naik 4 siri ni memang nak santai2 je. Lihat dan nikmati apa yang boleh je. Satu lagi kawan saya pun tak berapa nak habis lagi jet lag dia.

Oh ye..masa kakak yang datang dari Singapura datang melawat Madrid. Saya ada tanya dia; "Akak bangun 3 pagi ke?" Dua tiga hari pertama dia di Sepanyol. 

Dia kata mana saya tahu? Saya bilang, sebab mengikut pengalaman diri saya dan orang2 yang pernah datang ke Madrid dari Malaysia, beberapa hari pertama tu confirm bangun tidur pukul 3 pagi. 

Anak akak tu bilang dia jetlag tapi dia kata dia biasa bangun awal pagi di Singapura. Bila saya bilang benda yang sama baru dia yakin jetlag. Hehe..Oleh itu siapa2 dari Asia Tenggara nak datang Eropah ni memang siap sedia la kesan jetlag tu dua, tiga hari pertama bila sampai. 

Jom tengok rupa dalam Hostal Alcazar ni k. Biasa je..taklah luxury tapi saya bersyukur sangat dapat attached bathroom. Senang sikit malam2 nak ke tandas ke. 

Dalam tandas ada ditampal arahan untuk jimat2 guna air sebab kawasan Andalusia ni memang dah lama sangat kemarau tak hingat. Musim panas ni sentiasa kering la sungai2 dan empangan2. 

Kami pun tak lah nak mandi lama sangat. Satu lagi sebab kat sini cuaca kering sangattttt..tekak rasa macam kesat bila bangun tidur dan kulit memang jangan kata la. 

Kalau lama2 mandi guna air panas pasti la kulit akan lebih kering lepas tu. Jadinya pastikan banyak minum air dan sapu losyen. 


Kawan saya hadiahkan saya beberapa keping masker dari Korea. Yeayyy..Komawo chinggu..Kulit yang pedih terbakar ni rasa lega kejap lepas pasang masker semalaman. 

Oh yer.. (banyak pula oh ye nye ye? :)) satu lagi, saya bawa plug extension (yang ada 4 point) dari Madrid. 

Sebab bukan apa..bila saya pergi stay guesthouse ke hotel ke kat Spain ni kadang plug point dia tak banyak sangat untuk charge battery bagai, kamera lah, laptop lah, tablet lah..external battery lah..the list goes on. Jadinya saya bawak siap2.


Ini pula gambar bahagian dalam Hostal Alcazar. Penuh dengan piring2 hiasan pelbagai rupa dan warna. Cantik....


Review saya - Ok lah hostal ni. Dekat dengan Masjid Cordoba dan tuan hostal baik hati bagi kami tinggalkan beg luggage kami walaupun kami dah check out esok paginya sebab nak jalan2 pi Masjid Cordoba. Bilik pun bersih,  selesa dan ada free WiFi. 

Saya tak de apa nak komplen. Sebab hari yang saya pergi ni nak kata musim panas tak panas, sejuk tak sejuk. 12 Oktober 2017, jadinya suhu dalam bilik tu tak panas dan tak sejuk walaupun kami cuma buka tingkap je. 

Saya tinggalkan satu review orang native Sepanyol k..apa yang dia cakap memang straight to the point tentang Hostal Alcazar ni (sila gugel terjemahan..homework..hehe).

Me ha gustado mucho y esta muy cerca del alcazar

y de la mezquita, son muy amables los dueños,lo recomiendo y precio muy bueno
Zarina ElKabdani

Hola! We are a Malaysian + Moroccan couple currently living in Madrid.

Post a Comment

Previous Post Next Post