Kuota Harian Mulut Wanita

Hari ini bangun pagi, Masha Allah panas..panas..panas..Musim panas di Madrid kali ini lebih panas dari tahun 2018. Pukul 11 malam masih 33 darjah celcius. Omaigaddd...Jadi bangkit pagi terus rasa nak tulis tajuk panas juga - Kuota Harian Mulut Wanita.

Tajuk sensasi lagi...:D Biasa la..kalau tak mengomel tak wanita gitu kan? Tapi tak semua wanita begitu cuma secara umum, kadar peratusnya lebih banyak. 

Antara banyak-banyak channel di Youtube, saya suka dengar tausiyah di Digital Mimbar - dalam bahasa Inggeris. Saya suka juga dengar tausiyah dari asatizah di channel IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia) tapi semalam saya terlintas nak dengar tausiyah tentang wanita dan terrrr...sangkut dengan intipati ucapan dari salah satu video tausiyah beliau iaitu Brother Navaid Aziz.

Sedikit info tentang beliau - berasal dari Calgary, Canada dan seorang kaunselor perkahwinan. Ahah! Teruja terus nak dengar pengalaman beliau mendengar segala aduan, rungutan dan yang sewaktu dengannya tentang asam garam kehidupan berumahtangga. Ada kredibiliti sekurang2nya apa yang dibentangkan berdasarkan pengalaman dan latarbelakang pekerjaan beliau.

Ini videonya..

Brother Navaid bagi satu tip yang sangat sangat sangat berguna (walaupun saya rasa dari awal hingga akhir video ini semunya pun sangat-sangat penting untuk semua wanita hadam dengan pemikiran yang terbuka!) - bagaimana untuk memperbaiki hubungan pasangan dalam rumahtangga. 
Dalam post yang sudah, saya ada tulis, dalam perkahwinan ni ada masa suka, duka, pahit, bosan dan macam-macam. Bukan cantik sentiasa  seperti dalam cerita dongeng Walt Disney. :) 
Dari minit 21:36 - 

Isi - Pentingnya untuk wanita memenuhi kuota harian percakapannya.

"In reality, sisterhood is more important than brotherhood. Brothers, they can learn to live amongst themselves as a community and not communicate amongst themselves. 

But women and this is psychologically proven, they need to socialize through their words. In fact if they don't socialize through their words they actually feel incomplete. 

A study was done that an average man speaks 12,000 words per day and usually speaks.. you know.. 11,999 (words) before he comes home. So when he comes home he says Salaam alaikum and he's done for the day (and) did not speak. 

Well as a woman on the other hand she speaks 23,000 words per day so when the husband comes home she wants to converse with him and she's like aren't you going to ask how my day was? 

While the husband only said one word, she needs to build up her breath and then start speaking like for hours and hours and the husband's like.... please just leave me alone. :)

And now the reasoning behind that is; this is how Allah SWT created the two different creatures the man and the woman. (Subhanallah)

The woman needs to speak her mind and she will feel incomplete if she doesn't.

And this is a lesson for the men..

That if you want to make your women feel complete and feel.... you know... WHOLE; let them speak their minds 

AND actually pay attention to them

AND you'll see it's like simple things that you can do that will actually improve your marriage."

TERJEMAHAN


"Pada hakikatnya, ukhuwah wanita adalah lebih penting daripada ukhuwah lelaki. Bagi lelaki, mereka boleh belajar untuk hidup di kalangan mereka sebagai komuniti dan tidak berkomunikasi di kalangan mereka.

Tetapi bagi wanita dan ini terbukti secara psikologi, mereka perlu bersosial melalui kata-kata mereka. Malah jika mereka tidak bersosial melalui kata-kata mereka, mereka sebenarnya merasa tidak lengkap.

Satu kajian dilakukan bahawa seorang lelaki secara purata bercakap 12,000 perkataan setiap hari dan biasanya bercakap (di luar rumah).. 11,999 (perkataan) sebelum dia pulang ke rumah. 

Maka ketika dia pulang ke rumah dia berkata Salaam alaikum dan kuota percakapan dia sudah selesai untuk hari itu (dan) tidak lagi akan berbicara.

Seorang wanita di sisi lain pula, dia bercakap 23,000 perkataan setiap hari jadi ketika suami pulang ke rumah dia ingin bercakap dengan suaminya dan bertanya "Awak tak mahu tanya ke macam mana  keadaan saya hari ni?"
Kemudian suaminya hanya berkata satu perkataan, si isteri pula mula menarik nafasnya dan mula bercakap berjam-jam dan suaminya bagi reaksi.... "Sudahlah..jangan kacau saya...(dengan bebelan awak tu)" :)

Dan inilah sebabnya; bagaimana Allah SWT menciptakan dua makhluk yang berbeza lelaki dan wanita itu. (Subhanallah)

Wanita itu perlu bercakap fikirannya dan dia akan merasa tidak lengkap jika dia tidak (bercakap).

Dan ini adalah pengajaran (tip) untuk lelaki ..

Bahawa jika anda ingin membuat wanita anda merasa lengkap biarlah mereka meluahkan perasaan dan fikiran mereka.

DAN beri perhatian kepada kata-kata mereka (isteri)

DAN anda akan melihat ia adalah perkara yang mudah, yang boleh anda lakukan dan sebenarnya akan meningkatkan hubungan baik  dalam perkahwinan anda. "

TAPI..ada tapinya..

tip ini bukan mudah untuk dihadam dan dipraktikkan kalau EGO masing-masing menebal dalam diri. Ya..wanita juga ada ego..bukan lelaki saja.

Pengalaman saya

Adalah penting untuk cuba faham situasi:

Macam silat atau taekwondo, bila kita sparring..(masa tengah lawan). Kita (isteri) pihak A dan suami, pihak B. 

Bila A bagi buah begini, B balas begitu..
jika B bagi bunga begitu, A balas begini pula.

Fleksibel. Kena pandai baca keadaan. 

Bila suami pulang rumah nampak bad mood je, jangan pula isteri membebel. Isteri kena baca situasi tu. 

Bila suami pula nampak si isteri bad mood..jangan buat bodoh je..Suami juga kena pandai baca situasi.

Masing-masing kena buang ego, buang perasaan "malas aku nak layan ko"..buang pemikiran negatif, dan put yourself in someone else's shoes - Cuba fahami dan kongsi perasaan masing-masing sebaik dan sebolehnya.

Kadang-kadang pasangan berlainan budaya ini ada baiknya...juga ada buruknya. 
Ini resam kehidupan, turun naik seperti roda. Ada masa di atas, ada masa di bawah.

Sebagai Muslim, betapa cantiknya bila setiap kita sabar dengan segala ujian yang Allah berikan di dunia yang fana ini. Lihatlah ganjaran Allah untuk orang yang bersabar dalam ujian seperti ayat di bawah.



Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira". (Az-Zumar: 10)


Zarina ElKabdani

Hola! We are a Malaysian + Moroccan couple currently living in Madrid.

Post a Comment

Previous Post Next Post