Khasiat Buah Tin - Higos atau Brevas?

Kelmarin suami beli buah tin segar yang berwarna hijau. Subhanallah manisnya macam madu! Saya mampu makan sebiji je sebab bila terlalu manis rasa berdesing pulak telinga..entah kenapa. Terus rasa nak menulis tentang khasiat buah tin dan daunnya. :) Buah tin adalah buah musim panas di Sepanyol.


Saya pertama kali makan buah tin segar di Seoul, Korea Selatan. Masa tu cuma ada buah tin yang kulitnya seakan-akan ungu kehitaman. Tak pernah lagi saya makan buah tin yang berwarna hijau semanis madu..Tabarakallah. 

Seingat saya masa kecik-kecik dulu ada makan buah tin segar sebab jiran ada tanam pokok tin yang sangat besar di halaman rumahnya tapi walaupun saya masih kecil tapi saya ingat sangat yang rasanya langsung tidak sama seperti buah tin yang di dalam gambar di atas. Mungkin juga faktor tanah, cuaca dan kelembapan udara.

                                             Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

Buah tin dalam bahasa Sepanyol ialah 'Higos' atau 'Brevas'.


Buah tin ada dua jenis boleh dilihat dari kulitnya sama ada:
  1. hijau muda
  2. ungu kehitaman 

Cuba tengok video dalam bahasa Sepanyol ni.



Yang hijau adalah 'Higos' manakala yang ungu kehitaman adalah 'Brevas'. Ingat ya, bahasa Sepanyol walaupun ditulis 'Higos' tapi huruf H tidak disebut. Jadi perkataan 'Higos' disebut sebagai 'Igos'. Huruf H = senyap.

Kembali kepada cerita buah tin ye..Hehee..Buah tin ungu kehitaman 'Brevas' akan berada di pasaran dahulu dalam bulan Jun kemudian kalau di Madrid (tak pasti di kawasan lain di Sepanyol), buah tin hijau 'Higos' akan keluar dalam bulan Julai ke Ogos ketika musim panas.

'Brevas' saiznya besar dan bagi saya tak semanis 'Higos' manakala 'Higos' pula saiznya sedikit kecil dari 'Brevas'. Pakcik dalam video kata masa dulu mereka selalu sapu sedikit minyak zaitun ke punggung 'Brevas' (bahagian yang besar) kerana 'Brevas' akan makin besar dan lebih dihargai.

Saya lihat kalau makin panas cuaca di kawasan itu, makin manis buahnya. Wallahualam, ini pendapat saya je mengikut pengalaman, sebab tomato di Madrid ni bila masuk musim panas juga manis macam tomato ceri tapi saiznya besar-besar.

Sebab kalau di Malaysia saya tak suka sangat tomato sebab kita biasa rasa yang masam bukan? Jadi tomato bukan buah yang manis biasanya kalau di negara kita. Tomato buah? Bukan sayur ke? Tomato boleh jadi buah atau sayur..:) Baca di sini.

Di rumah saya memang sentiasa ada buah tin yang kering dan juga yang direndam di dalam minyak zaitun EVOO (Extra Virgin Olive Oil). Suami kata bila rendam dalam EVOO boleh jadi ubat.

Antara petani Malaysia yang mengusahakan penanaman buah tin adalah Encik Mohamad Hafidz Arifin seperti dalam video di bawah.

Antara khasiat buah tin:

Makanan sunnah

Demi buah Tiin dan Zaitun (At-Tiin 95:1)


Buah tin ada disebut dalam Al-Qur'an dan adalah salah satu makanan sunnah dalam Islam. Allah SWT menyebutkan beberapa jenis buah dan tumbuh-tumbuhan di dalam al-Qur’an, buah tin hanya disebut sekali saja pada surah at-Tin.

Makanan diet

Satu buah tin segar yang besar ~ 47 kalori. Bagus untuk diet sebagai snek. Buah tin segar atau kering kedua-duanya adalah baik untuk diet.

Pencernaan

Meredakan sembelit dan rasa lebih kenyang. 1 ounce buah tin kering ~ 3 gram serat. Jadi sangat bagus untuk pencernaan kerana seratnya yang banyak.

Kolestros dan diabetis

Ia juga boleh membantu menurunkan kolesterol dan mengawal paras gula darah.

Osteoprosis

Figs adalah sumber kalsium yang baik, yang boleh menjauhkan dari osteoporosis serta isu kesihatan yang lain.

Antioksidan

Buah tin mempunyai antioksidan berkualiti tinggi. Antioksidan mengurangkan radikal bebas yang merosakkan sel dalam tubuh.

Mineral dan Vitamin

  • vitamin A
  • vitamin C
  • vitamin K
  • vitamin B
  • potasium
  • magnesium
  • zink
  • tembaga
  • mangan
  • zat besi
Zarina ElKabdani

Hola! We are a Malaysian + Moroccan couple currently living in Madrid.

Post a Comment

Previous Post Next Post