Persediaan untuk akhirat

Selepas pemergian kakak ipar tersayang baru2 ini..Allah yarhamha..saya seringkali bermonolog dalam diri sendiri.

Kalau selepas ini saya pula pergi menemui Pencipta saya, apakah persediaan untuk akhirat saya sudah siap? Adakah bekalan saya untuk ke dunia yang lebih kekal sudah mencukupi? 

Setiap hari bila saya baca suratkhabar di internet, ada saja berita kematian dalam berbagai2 bentuk dan cara. Tidak kira muda atau tua, miskin atau kaya pasti saja maut tiba tanpa kita ketahui giliran kita.

Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan khusnul khatimah (akhir yang baik) dan janganlah kau akhiri hidup kami dengan su'ul khatimah (akhir yang buruk). Amin.


Ketika saya di Korea, saya ada melalui satu papan tanda yang berada di beberapa tempat, tertulis di atas papan tanda itu.

."If I die tomorrow"  "Before I die I want to.." Masa tu cuma ambil gambar depan papan tanda itu, senyum, tapi tidak muhasabah diri langsung! Astaghfirullah..

Kalau saya mati esok, mungkin suami, ibu, bapa dan ahli keluarga akan dapat doakan saya...tapi kalau mereka sudah tiada? siapa lagi dapat mendoakan saya? 

Kalau saya ada anak, anak saya mungkin akan doakan saya..tapi kalau tiada anak? Kalau ada anak tapi bukan anak yang soleh?

Kalau saya ada harta untuk sedekah jariah, mungkin kebaikan dari amal itu akan terus mengalir walaupun saya sudah dalam kubur tapi adakah saya ikhlas ketika memberinya? Adakah amal saya diterima Alah?

Kalau saya ada ilmu, mungkin kebaikan dari ilmu yang diamalkan juga akan terus mengalir tapi kalau saya cuma fokus mengumpul ilmu tapi ilmu bermanfaat yang dipelajari tidak banyak disebarkan?

Bermacam2 bermain di dalam kotak fikiran.

Baru2 ini saya ada mendengar ceramah dari Ustaz Abdul Somad (Allah Yahfazuhu) dari negara jiran, Indonesia melalui Youtube.

Tajuk video tersebut adalah - Pertanyaan Orang Malaysia Sungguh Luar Biasa -  yang membuatkan saya teruja nak tengok. Apa yang luar biasa sangat ye? :)) Boleh lihat video ini di sini.


Selepas mendengar hampir ke minit 34, ada satu soalan yang menyentuh hati saya yang diajukan kepada beliau. Ia lantas membuatkan saya berfikir. Saya nukilkan di bawah ini.

Soalan: Aku sudah pernah merasakan semua kepahitan hidup yang paling pahit adalah berharap kepada manusia - Saidina Ali bin Abu Tholib. Ustaz, sila huraikan tentang maksud berharap kepada manusia dari Saidina Ali. Adakah berharap seperti cinta atau lainnya? 

Jawapan:

Berharap kepada manusia hampa. 

Berharap kepada benda sirna.

Berharap kepada kuasa akan musnah.

Berharaplah kepada Allah yang tak pernah menyia-nyiakan harapan.

فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ ....

....Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya,  -  Surah Al-kahf (18:110)

Siapa yang berharap kepada Allah, dua saja kau bawak.

فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya  -  Surah Al-kahf (18:110)

Berharap kepada anak, kecewa kerana anak mungkin tak membalas budi baik. Kita akan sakit hati.

Berharap kepada isteri, boleh jadi dia tidak membalas.

Berharap kepada suami, boleh jadi dia menikah sekali lagi.

Maka berharaplah kepada Allah SWT. 

Sakit hati muncul kerana terlalu banyak berharap kepada makhluk maka gantungkanlah harapan kepada Allah. 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ  اللَّهُ الصَّمَدُ

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat - Surah Al-Ikhlaas (112 :1-2)

Allah tempat bergantung. Maka gantungkanlah kepada Allah SWT.

Zarina ElKabdani

Hola! We are a Malaysian + Moroccan couple currently living in Madrid.

Post a Comment

Previous Post Next Post